Optimal Media
Concursul Național de Literatură REȚEAUA LITERARĂ - ediția a V-a - 2019  |   DRUMUL POVEȘTILOR. PE URMELE MARILOR POVESTITORI, un proiect menit să îi aducă pe copii mai aproape de autorii români de povești  |   Prejudiciu produs statului român, recuperat  |   Crăciun Fericit tuturor prietenilor!  |   Semnarea Programului de cooperare culturală între Ministerul Culturii și Identității Naționale și Ministerul Culturii din Palestina  |  
  Accente
01.03.2011

Catalin Apostol: Umilinta, o poveste pe care Dumnezeu mi-a şoptit-o la ureche (exclusivitate Optimal Media)

Rep: Cine este Catalin Apostol? Te rog să ne spui câteva cuvinte despre tine, despre familia ta…


-Am 44 de ani, sunt născut la Iaşi, într-o dimineaţă însorită de primăvară în care în parcul din faţa maternităţii cânta o fanfară militară. Am copilărit şi hoinărit la Ploieşti până am intrat la prima facultate (Utilaj Tehnologic, Institutul de Construcţii). Am început să lucrez în presă în 1990, în perioada „romantică” a presei româneşti. Am fost reporter-special la Zig-Zag, Expres. Apoi, în 1995, am încercat televiziunea. Prima experienţă a fost Pro TV, unde făceam primele reportaje în cadrul unei emisiuni care se numea „Poveşti adevărate”. Când Pro TV-ul a devenit „noul Pro TV”, emisiunea respectivă a ieşit din grilă. Am virat către Tele7abc, la o emisiunea de marcă la vremea aceea, „Reporter Tele7”. Aici se poate spune că mi-am făcut mâna. Atunci am câştigat primul premiu APTR (Asociaţia Profesioniştilor de Televiziune din România) cu un reportaj care se numea „Povestea lui Vasile Voinovici”. După trei ani, Tele7abc a început să „cadă” financiar şi atunci am decis, împreună cu ceilalţi colegi, să ne mutăm la TVR, la emisiunea de reportaj „Cu ochii’n 4”. Mai târziu, am trecut la documentar, emisiunea „Dincolo de hartă”, unde „activez” şi astăzi. (Aveţi mai jos un palmares al meu. Acolo aveţi răspunsul şi pentru întrebarea a doua, referitoare la titluri de filme şi premii).


Sunt căsătorit şi am doi băieţi gemeni de opt ani.


Rep: Cat de grea a fost trecerea de la documentar la lungmetraj de ficţiune? Te-a ajutat sau te-a incurcat practica exersată cu prilejul documentarelor?


-Fără îndoială, experienţa documentarului m-a ajutat enorm la „facerea” primului meu film de ficţiune. În primul rând, mi-a înlesnit foarte mult scrierea scenariului. Toţi actorii au sesizat autenticitatea poveştii şi a dialogului. Chiar le-am sugerat să schimbe pe ici, pe colo, câte ceva din vorbe dacă ei simt că le-ar sta mai bine cu alte expresii, cu alt mod de a exprima aceeaşi idee. Au refuzat, spunându-mi că replicile sunt prea autentice, că e păcat să le schimonosească. Probabil că aşa stau lucrurile. Iar dacă-i aşa, şi probabil că aşa-i de vreme ce scenariul ăsta a ajuns şi în finala Concursului de scenarii HBO, înseamnă că şcoala documentarului m-a ajutat foarte mult. Am stat mult printre oameni, printre ţărani mai mult sau mai puţin pervertiţi. I-am ascultat mult, cu atenţie. De când mă ştiu mi s-a spus că am o ureche muzicală de excepţie. Probabil că asta m-a ajutat să receptez atât de fidel limbajul şi modul de exprimare al acestor oameni. În plus, documentarul m-a învăţat să nu forţez prea tare jocul actorilor, să îi îndemn să lase deoparte orice artificiu teatral, să joace cât mai natural. Dar, în primul rând, m-a ajutat enorm să iau pulsul unei realităţi adesea dureroase, să empatizez cu suferinţa oamenilor. Sună poate banal, dar fără o asemenea empatie, fără asemenea experienţe, nu se poate construi o lume autentică într-un film.


Rep: Esti si autorul scenariului? Cum ti-a venit ideea temei?


-Da, scenariul îmi aparţine. Am avut deosebita onoare ca la premiera filmului meu să vorbească în deschidere actorul Dan Puric. La un moment dat a spus ceva care m-a flatat peste măsură: că asta e o poveste pe care Dumnezeu mi-a şoptit-o la ureche. Ştiu că totul a pornit de la un reportaj difuzat pe TVR. Era povestea unui om care, fără să vrea, a omorât un copil. Din momentul ăla, viaţa acestui om a devenit un coşmar. Din păcate, reportajul cu pricina a fost un eşec, subiectul fiind tratat lamentabil. Asta m-a înfuriat atât de tare încât m-am pus pe scris. Am pornit de la subiectul ăsta şi a ieşit un scenariu. În două zile şi două nopţi l-am terminat. L-am numit „Umilinţă”. Nu ştiu ce s-a întâmplat cu mine în acele zile şi nopţi. Nu-mi amintesc mai nimic. Parcă am visat. Iar în visul ăsta, pesemne că, într-adevăr, Dumnezeu mi-a şoptit o poveste.


Rep: Cum este Romania din filmul tau?


-România din filmul meu e necăjită, mâhnită. Lumea din povestea mea e populată de tot felul de oameni. Ticăloşi, corupţi, copii inocenţi, oameni cu destine mutilate. Se pare că toţi aceştia nu prea pot supravieţui la un loc. Şi doar Dumnezeu poate decide cine e alesul, cine va „dăinui”. E o Românie necăjită, dar alinată, mângâiată pe creştet de Dumnezeu.


Rep: In acest film nu exista preot si invatator (decat invocat de copil), iar biserica este o adevarata ruina. Mai exista speranta in aceasta situatie?


-Se spune că speranţa moare ultima. În povestea asta însă, speranţa nu moare pentru că ea nu există de la bun început. Şi nu există pentru că nimeni nu se amăgeşte, nimeni nu pare „viu”. Aproape toţi trăiesc într-o permanentă amorţire, se mişcă aproape fantomatic într-un spaţiu muribund. Singurul om care speră e copilul, Marinică. Speră să plece de-acolo, să scape de tot coşmarul de-acolo. Şi, în final, chiar pleacă. Pleacă undeva, dincolo...


Rep: Cum a fost lucrul cu actorii, mai ales cu "greii"?


-În primul rând, toţi actorii din distribuţie, fără nici o excepţie, au „aderat” imediat la povestea pe care le-am propus-o. Le-a plăcut scenariul foarte mult şi asta ne-a unit imediat, ne-a apropiat.


Rep: Cum vezi prezentul si viitorul filmului romanesc? 


-Viitorul filmului românesc? Eu cred că în general, filmul, pe plan mondial, traversează o criză destul de serioasă. Încă se caută parcă reţete, stiluri, se încearcă tot felul de experimente. Filmul românesc e în aceeaşi situaţie. După încercările „minimaliste”, cam găunoase şi trenante după părerea mea, pare că nu mai e nimic. Nu văd nimic promiţător. Reţeta exotică pentru occidentali, aceea de a scormoni prin mizeria românească făcând-o neapărat să duhnească cât mai puternic, a cam expirat. De asemenea, poveştile despre nimic, în care aparatul de filmat zace câte zece minute pe un aşa zis personaj care nu face nimic, a început să plictisească de moarte. Probabil că reţeta salvatoare, cel puţin pentru spaţiul nostru, e întoarcerea la emoţie, la poveştile cu un mesaj. „Umilinţă” e o încercare a acestei întoarceri.     


Interviu realizat de Petre Crăciun







Palmares:


• Realizator la Direcţia Emisiuni Speciale din TVR (Dincolo de hartă )


• Premii obţinute:


2006 - Premiul pentru reportaj TV - Premiile Clubului Român de Presă, pentru documentarul Valea Jiului, o istorie în ruină, TVR 2, emisiunea Dincolo de hartă;


2003 - Premiul pentru cel mai bun documentar - Festivalul Internaţional CineMaiubit, pentru documentarul Cuibul de cuci, TVR 1, emisiunea Cu ochii'n 4;


2002 - Premiul APTR pentru reportaj, Asociaţia Profesioniştilor de Televiziune din România (APTR), pentru reportajul Foame şi pedeapsă, TVR 1, emisiunea Cu ochii'n 4 ;


2001 - Marele Premiu şi Premiul I, Concursul de Jurnalism pentru Profesionişti World Vision, pentru reportajul Infernul de acasă, TVR 1, emisiunea Cu ochii'n 4;


2000 - Premiul pentru cel mai bun film documentar românesc, Festivalul Internaţional Astra Film Fest, pentru documentarul Cuibul de cuci, TVR 1, emisiunea Cu ochii'n 4;


2005 - Premiul Special al Juriului, Festivalul Internaţional Eco - Etno - Folk, Slătioara, pentru filmul Fior de sărbătoare, TVR 1, emisiunea Cu ochii'n 4;


2004 - Premiul Special al Juriului pentru documentar, Festivalul Naţional de Film 7 Arte, pentru documentarul Trubadurii oraşului, TVR 2, emisiunea Dincolo de hartă;


2003 - Premiul Fundaţiei Pro, Festivalul Internaţional Eco-Etno-Folk, Slătioara, pentru documentarul Cuibul de cuci, TVR 1, emisiunea Cu ochii'n 4;


• Selecţii şi nominalizări:


Noiembrie 2010, selecţie Festivalul Internaţional de Film de la Cairo, pentru filmul artistic de lung metraj Umilinţă (co-finanţator STVR);


2006 - nominalizare Festivalul Internaţional de Film (FIPA) de la Biarritz- Franţa, pentru documentarul Valea Jiului, o istorie în ruină, TVR 2, emisiunea Dincolo de hartă;


2004 - nominalizare, Premiile Clubului Român de Presă, pentru reportajul Foame şi pedeapsă, TVR 1, emisiunea Cu ochii'n 4;

captcha reîncarcă imaginea

Comentarii

Publicat de: bogdan

Felicitări pentru acest interviu! Mult succes în continuare lui Cătălin Apostol cu speranţa că şi premiera ploieşteană se va bucura de aceleaşi sufragii precum cea din 25 februarie întîmplată la cinema „Scala” din Bucureşti! Doamne ajută! Bogdan Stoicescu http://reteaualiterara.ning.com/profile/BogdanToma http://www.facebook.com/profile.php?id=100000069075583 http://cuvinte-sunete-imagini.blogspot.com

Publicat de: Scenariu disponibil online

Scenariul filmului Umilinta a fost publicat de Editura LiterNet si e disponibil gratuit online la http://editura.liternet.ro/carte/239/Catalin-Florin-Apostol/Umilinta.html


Categorii
Actualitate
Politic
Economic
Social
Optimal Antidrog
Actualitatea Europeana
Stiri interne
Justitie & Afaceri Interne
Externe
Apărare
Administratie
Prim plan
Reportaj
Accente
Sănătate
Opinii
Cultură, educaţie
Media, publicitate
Derapaje
Campanii sociale
Sport/Turism
Romania asa cum este
Dosare istorice
Divertisment
Filme
Filmulete haioase
Joburi
Romanii de pretutindeni
Student Press
Spoturi antidrog
Timp liber
Stiri ultima ora
Activitatea Lecturile Regatul Cuvintelor de la Biblioteca Națională din ziua de 27 iunie, ora 18.00, este dedicată concursuluiTinere Condeie.
Activitatea ”Lecturile Regatul Cuvintelor” de la Biblioteca Națională din ziua de 27 iunie, ora 18.00, este dedicată celui mai longeviv concurs de creație literară pentru elevi - Tinere Condeie. Sunt invitați să citească din opera lor laureații din toate timpurile ai concursului, participanții la cenaclul...
Abonare Newsletter
Nume:
E-mail:

PRODUCTII VIDEO ALE COMPANIEI OPTIMAL MEDIA SOLUTION Tel. comanda: 0722344124, e-mail: redactie@optimalmedia.ro

Acasa Companie Editoriale Publicaţii Martor Ocular Redacţie Contact
Actualizat:Zilnic, ISSN 2069 – 0045
Continutul acestui site este proprietatea Optimal Media Solution.
Este interzisa republicarea sau redistribuirea continutului fara mentionarea sursei.