Optimal Media
Mugur Isarescu votat pentru al 7-lea mandat consecutiv la șefia BNR  |   Favorizarea unor segmente duce la scindări și mai mari, de Dan Hașdean  |   Maia Sandu s-a întâlnit cu Comisarul Johannes Hahn  |   MAE/Alertă de călătorie/Republica Elenă – Actualizare regiuni cu risc de incendii  |   Carmen DAN a avut o întâlnire de lucru cu Andrei NĂSTASE, ministrul afacerilor interne al Republicii Moldova   |  
  Accente
16.07.2010

Madalina ne-a sanctionat pentru uitare! (Lucian Avramescu)



Incepusem discret, pe neobservate, sa o uitam. Aparitiile ei publice, in emisiuni televizate mai ales, aratau mai degraba o fosta glorie muzicala decat o cantareata activa. Reporterii o intervievau despre calitatile ei de sotie, de mama, participa la emisiuni despre preparat mancaruri in bucatarie si canta din ce in ce mai putin. Rar in emisiunile respective Madalina Manole interpreta un cantec, atat. Ruginise atat de iute gloria ei care arsese la un moment dat ca parul ei de foc? Devenise nemiloasa lumea muzicala romaneasca pensionand rapid si nedrept un cantaret de forta?


Am cunoscut-o pe Madalina Manole, nascuta la Valenii de Munte, orasul in care mi-am petrecut si eu adolescenta, cu prilejul unui spectacol al Scanteii Tineretului la Sala Sporturilor din Ploiesti. Avea 15 sau 16 ani, iar tatal ei cu care a venit de mana, un barbat tanar pe care ieri l-am vazut prabusit de durere, descompus, de nerecunoscut, mi-a recomandat-o ca pe o posibila cantareata. Am ascultat-o si mi s-a parut ca nu canta rau. I-am spus insa privind-o: tu daca vei urca pe scena vei avea succes si daca vei fredona trei iezi cucuieti. Magdalena Manole, pentru ca asa o chema atunci, eleva de liceu, era o fata splendida, de o prospetime si de un avant romantic care epatau, care socau, care nu puteau trece fara sa fie observate. Canta impreuna cu Stefania Ghita, o fata din Bacau, adolescenta si ea, formand un duet. Dupa putin timp in spectacolul pe care il organizam atunci, prin ziarul de tineret, Magdalena si Stefania au devenit nume de succes. In spectacolele organizate in sali de sport sau pe stadioane erau rechemate pe scena, iar Magdalena acorda dupa incheierea acelor manifestari, obligandu-ne sa intarziem plecarile autocarului cate o ora, autografe mai mult decat vedetele cu care impartea scena: Ion Caramitru, Florica Bradu, Liviu Tudan, seful formatiei Rosu si Negru, Cristian Topescu care sustinea un dialog pe teme sportive cu publicul. M-am gandit ca numele lor, Magdalena si Stefania, nu contineau sonoritati de scena si le-am botezat duetul Alfa si Beta. Asa au cantat la Serbarile Scanteii Tineretului sute de ore de spectacol in opt sute de reprezentatii, marea majoritate in arene deschise. Apoi prin diparitia acelui cenaclu, cantareata Alfa a disparut si ea din atentia publica si s-a scufundat intr-un post obscur la Aeroportul Otopeni. Nu stiu ce facea acolo dar ma suna din cand in cand sau trecea pe la mine pe acasa unde discuta cu copiii mei. Ramasese o apropiata a mea si a familiei mele. Ma considera tatal ei spiritual sau, cum declara uneori in interviuri, evocand momentele formarii ei pentru scena, al doilea tata. M-a impresionat intotdeauna la cea care avea sa devina Madalina Manole, prin casatoria cu compozitorul Serban Georgescu, teribila disciplina legata de scena. Nu se dezlega ore in sir din marginea scenei asteptand sa fie chemata ori de cate ori era nevoie pentru a-si realiza un numar artistic personal sau pentru a participa la prestatiile artistice ale altora. A invatat, de la marii actori si marii cantareti pe care i-a cunoscut in acei cinci ani de activitate artistica, disciplina scenei. Scena nu este o gluma. Uneori o observam cu coada ochiului incordata in culise iar cand urca pe scena se lumina si avea o vibratie uluitoare pe care numai marii artisti o au. A muncit enorm pentru talentul si vocatia ei. Serban i-a construit cateva melodii care au lansat-o de asta data ca interpreta, nu de folk cu o chitara rece cum debutase, ci in aria mai degraba a muzicii usoare. Cateva melodii devenite slagare au facut-o celebra. A vandut un numar impresionant de albume, alte si alte albume au confirmat o munca asidua, neastamparata, dedicata in integralitate scenei. S-a petrecut apoi despartirea de Serban. Au venit amandoi la mine acasa si mi-au spus ca se despart. Am luat-o deoparte pe Madalina si am atentionat-o ca acel nucleu artistic alcatuit de compozitor si cantaret este benefic pentru ea si poate pierde. A spus nu, nu mai pot. M-au intrebat daca pot face publica decizia lor. Le-am zis sa nu-si spele intimitatile in public pentru ca publicul este avid de picanterii si nemilos. M-au ascultat pentru inceput, dar mai apoi curiozitatile presei au rascolit si amanunte mai putin placute si aproape inavuabile.


Madalina Manole a trecut in ultima perioada de cand s-a recasatorit, de cand are un copil prin ceea ce a zis ea - renasterea ei ca om. Dar omul din ea era in exclusivitate artisul. Este o greseala sa credem ca pentru un artist adevarat exista inlocuitori pentru vocatie. Nici copilul, nici sotul, nici un iubit posibil, nicio alta pasiune nu pot inlocui ceea ce a constituit firul calauzitor al muncii si destinului tau. Madalina trecea prin nefericirea de a se simti abandonata de lumea, uneori de sorginte mafiota, a muzicii romanesti, si se simtea neglijata de publicul ei. De noi, adica. Am vorbit ultima oara acum circa o luna, cand observase prestatia mea intr-o emisiune a Antenei 3 si mi-a dat un telefon in care nu-mi spunea nimic altceva decat ca m-a vazut si i-a placut ce am zis. De obicei, ca tata secund, imi cerea sfaturi, imi cerea parerea in legatura cu ceva sau altceva din viata ei. Era o mica nota de bizarerie in acel ultim telefon ramas eliptic parca de subiect.


Madalina Manole, care a fost mai intai Magdalena, apoi Alfa, in etape artistice unele uitate de public astazi si-a regizat tragica moarte cu o disciplina care imi aminteste de disciplina ei scenica. Si-a regizat moartea pentru noi, certandu-ne si pedepsindu-ne ca am uitat-o. Ma uit la presa de astazi, urmaresc emisiunile de televiziune, toate fara exceptie vorbesc despe ea, despre tragica ei moarte, despre nedumeririle lasate in urma. Madalina Manole ne-a dat o lectie de mare artist. A murit in ziua in care s-a nascut pentru ca asa a vrut ea. A murit organizandu-si inspirat moartea. A murit pentru a ne spune ca exista. Daca ar fi scos acel album care este in lucru, probabil ca ar fi trecut observat sau neobservat, mai mult sau mai putin. Madalina a murit in regie proprie intr-un spectacol pe care l-a organizat in tacere, sfatuindu-se doar cu sine. A dat o lectie despre tragismul, nobletea si frumusetea meseriei de a-ti sluji publicul. Madalina a murit slujindu-si publicul si obligandu-ne sa o revedem in splendida ei glorie care a fost in perioada adolescentei, la 16 ani sau in momentul "Fata draga" si par de foc.


Adio si te cert cu dragoste, copile!


Lucian AVRAMESCU pentru ziarul “Prahova”



captcha reîncarcă imaginea

Categorii
Actualitate
Politic
Economic
Social
Optimal Antidrog
Actualitatea Europeana
Stiri interne
Justitie & Afaceri Interne
Externe
Apărare
Administratie
Prim plan
Reportaj
Accente
Sănătate
Opinii
Cultură, educaţie
Media, publicitate
Derapaje
Campanii sociale
Sport/Turism
Romania asa cum este
Dosare istorice
Divertisment
Filme
Filmulete haioase
Joburi
Romanii de pretutindeni
Student Press
Spoturi antidrog
Timp liber
Stiri ultima ora
Muntenegru – Temperaturi ridicate și risc incendii de vegetație (3 iulie 2019)
Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care se află, tranzitează sau doresc să călătorească în Muntenegru că Institutul local de Hidromoteorologie și seismologie a prognozat temperaturi extreme pentru perioada următoare, pe fondul cărora s-ar putea produce incendii de vegetație.
Abonare Newsletter
Nume:
E-mail:

PRODUCTII VIDEO ALE COMPANIEI OPTIMAL MEDIA SOLUTION Tel. comanda: 0722344124, e-mail: redactie@optimalmedia.ro

Acasa Companie Editoriale Publicaţii Martor Ocular Redacţie Contact
Actualizat:Zilnic, ISSN 2069 – 0045
Continutul acestui site este proprietatea Optimal Media Solution.
Este interzisa republicarea sau redistribuirea continutului fara mentionarea sursei.